وبلاگ قلم عشق

افسرجوان جنگ نرم

وبلاگ قلم عشق

افسرجوان جنگ نرم

وبلاگ قلم عشق

یک افسر جوان جنگ نرم

لوگوی ما


 

 

تبليغات


اگه جویای کار باشید حتما شده که به مراکزی برای مراجعه کرده باشید که از شما بخواهد یا اینکه از شما بخواهند که چند ماهی آزمایشی کار کنین بدون اما با مراجعه به
متوجه میشویم که این عمل غیرقانونی ست و در ذیل به برخی از قوانین اشاره میکنیم:

ماده11-طرفین می توانند با توافق یکدیگر مدتی را بنام دوره آزمایشی کار تعیین نمایند در خلال این دوره هر یک از طرفین حق دارد بدون اخطار قبلی و بی آنکه الزام به پرداخت خسارت داشته باشد رابطه کار را قطع نماید در صورتیکه قطع رابطه کار از طرف کارفرما باشد وی ملزم به پرداخت حقوق تمام دوره آزمایشی خواهد بود و چنانچه کارگر رابطه کار را قطع نماید کارگر فقط مستحق دریافت حقوق مدت انجام کار خواهد بود.
تبصره- مدت دوره آزمایشی باید در قرارداد کار مشخص شود این مدت برای کارگران ساده و نیمه ماهر و برای کارگران ماهر و دارای تخصص سطح بالا سه ماه می باشد .

از نظر قانونی کارفرما تنها مجاز به دریافت چک و سفته از کارگرانی است که فعالیت انها با مربوط می شود تا اگر فعالیت‌ آنها خسارتی را متوجه کارگاه کرد بتوان از طریق چک و سفته اخذ شده آنرا جبران کرد، مثلا کارفرما حق دارد از کارگر صندوق داری که با پول سروکار دارد چک و سفته ضمانت بگیرد اما هیچ کارگری که شغل او هیچ ارتباطی با مسائل مالی ندارد مجبور به امضای چک یا سفته ضمانت نیست.
اگر چه قانون کار کارفرمایان را از گرفتن چک و سفته منع نکرده است اما چنانچه کارگری در زمان عقد قرارداد کار مجبور به امضا چنین تعهدی است باید دلیل اخذ چنین ضمانتی را هم در اصل سند و هم در اصل قرارداد ذکر کند تا به این راحتی ها نتوان آن را نقد کرد.
متاسفانه برخی از کارفرمایان از کارگر خود سفته می‌گیرند که این موضوع کاملا است بنابراین همه افرادی که جویای کار هستند در نظر داشته باشند که تحویل سفته به کارفرما غیرقانونی است، علاوه بر این پرداخت هر گونه حقوق به صورت نقدی یا چک از سوی کارفرمایان فعالیت اشتباهی است و باید به حساب فرد واریز شود تا وی به این ترتیب، سندی را پیش خود داشته باشند، همچنین برخی از کارفرمایان قرارداد سفید امضا را به جویای کار می‌دهند که در این صورت وی اصلا نباید آن را قبول کند.
مشکل اصلی این است که بیشتر کارگرانی که چک و سفته امضا می کنند از یکسو از تبعات حقوقی اقدام خود بی اطلاع هستند و از سوی دیگر بیشتر کارگران امضا کننده در زمان بازپس گیری این چک‌ و سفته با کارفرمایان خود دچار مشکل می شوند.
منابع:
www.farsnews.com/new 
www.ilna.ir/%D8%A8%D 
www.mcls.gov.ir/fa/l

نظرات  (۱)

قانون کار وقتی معنا داره که کار فراوون تر از این باشه و کارفرما نتونه بدون رعایت قانون کار هیچ کارگری پیدا کنه یا به عبارتی هیچ کسی اون قدر محتاج نباشه که بدون تامین حداقل ضوابط قانون کار تن به کاری بده.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی