اعظم صوفیانی
وقتی میخواهیم نقش و تأثیر شبکه های اجتماعی را در موضوعی مانند انتخابات بسنجیم، لازم است که تفاوت کاربران از نظر ماهیت و نوع استفاده ای آنها از این شبکه ها را نیز مد نظر قرار دهیم. این تفاوت نشان میدهد که دربارهی تأثیر فضای مجازی اجتماعی، بیشتر میتوان پیشبینی هایی ارائه داد تا اینکه با قطعیت از آن سخن گفت.
وقتی میخواهیم نقش و تأثیر شبکه های اجتماعی را در موضوعی مانند انتخابات بسنجیم، لازم است که تفاوت کاربران از نظر ماهیت و نوع استفاده ای آنها از این شبکه ها را نیز مد نظر قرار دهیم. این تفاوت نشان میدهد که دربارهی تأثیر فضای مجازی اجتماعی، بیشتر میتوان پیشبینی هایی ارائه داد تا اینکه با قطعیت از آن سخن گفت.
تفاوت کاربران شبکه های اجتماعی
وقتی میخواهیم وضعیت شبکه های اجتماعی مجازی در دوران
انتخابات را بررسی کنیم، باید این نکته را مد نظر قرار دهیم که کاربران
شبکه های اجتماعی متفاوت هستند. آنها از قابلیتها و امکانات متنوع شبکه
های اجتماعی به یک میزان و در یک سطح استفاده نمیکنند. برخی کاربران
اینترنتی در چند شبکهی اجتماعی عضو هستند، روزانه به این سایتها سر
میزنند و اکثر امکانات آنها را به کار میگیرند و برخی دیگر ممکن است
تنها در یک سایت عضو باشند و هرازچندگاهی تنها به صفحهی شخصی خودشان
مراجعه کنند. بین این دو گروه نیز کاربران اینترنتی بر حسب میزان و نوع
استفاده شان از شبکه های اجتماعی، در طیف وسیعی قرار میگیرند.
کاربران اینترنتی را بر حسب نوع مواجه شان با شبکه های
اجتماعی به شکلهای مختلف دسته بندی کردهاند. از جمله این دسته بندیها
در پژوهش سایت «اندرسون آنالیتیکس» دربارهی کاربران شبکه های اجتماعی
انجام شده است. این پژوهش بر روی کاربران اینترنتی آمریکایی، با تأکید بر
چهار شبکهی اجتماعی توییتر، فیسبوک، لینکدین و مایاسپیس
انجام شده است. پس از گردآوری اطلاعات مربوط به نوع مواجههی این کاربران
با شبکههای اجتماعی، آنها در هفت گروه دستهبندی شدهاند. چهار گروه
اعضای این سایتها، کاربران ماهر،[1] کاربران فراغتی،[2] کاربران به دنبال سرگرمی[3]و کاربران تجاری[4]نامگذاری
شدهاند. اما در اینترنت کاربرانی هم وجود دارند که در استفاده از
امکانهای جدید اینترنتی پیشگام هستند، ولی نسبت به عضویت در شبکه های
اجتماعی اشتیاقی نشان نمیدهند و در فعالیتهای آنلاینشان آنها را به کار
نمیگیرند. این نوع کاربران غیر شبکه های اجتماعی نیز در سه گروه
قرار گرفتهاند. آنها دلیل عدم استفاده از این سایتها را نداشتن وقت
کافی، احساس عدم امنیت و احمقانه دانستن فعالیت در این نوع شبکه ها اعلام
کردهاند و به ترتیب، کاربران پُرمشغله،[5] کاربران نگران[6]و کاربران بدبین[7]نامگذاری شدهاند.
کاربران ماهر،فعالترین، حرفهایترین و کلیدیترین گروه
کاربران شبکه های اجتماعی هستند. آنها پس از ورود به شبکه های اجتماعی،
به سرعت با محیط انطباق پیدا میکنند و تمایل دارند با اشخاص جدید در این
سایت ها ارتباط برقرار کنند. این گروه از کاربران در هر جایی، از جمله
خانه و محل کار، به شبکه های اجتماعی متصل میشوند، ولی بیشتر زمان
استفادهشان از این سایتها در محل کار است.
کاربران فراغتی، اغلب از طرف دوستان، اعضای خانواده،
همکاران یا سایر آشنایان به شبکه های اجتماعی دعوت شدهاند. آنها
کاربران به نسبت منفعل سایتهای شبکه اجتماعی محسوب میشوند که دریافت و
تولید کمتری در این رسانه ها دارند. این گروه اغلب تمایل دارند با دوستان
و اعضای خانوادهشان در ارتباط باشند.
کاربرانِ به دنبال سرگرمی، استفادهی تفننی از شبکه های
اجتماعی دارند و برای این گروه از کاربران، شبکه های اجتماعی تبدیل به
بخشی از زندگی شده است و هر روز به این سایتها مراجعه میکنند. سرگرمی و
تعامل با دوستان دو انگیزهی اصلی آنها برای مراجعهی روزانه به شبکه
های اجتماعی هستند.
کاربران تجاری، شبکههای اجتماعی را هدفمندتر به کار
میگیرند. آنها نسبت به استفاده از این شبکه ها برخوردی حسابگرانه و
منطقی دارند. آنها از شبکه های اجتماعی استفاده میکنند چون ارزش
شبکهسازی مجازی را دریافتهاند و به مزایا و کاربردهای مفید آن در زندگی و
تجارتشان پی بردهاند و این سایت ها را در مواردی از قبیل سفرهای
بینالمللی، ورزش و آموزش به کار میگیرند.
کاربران پرمشغله، عموماً از شبکه های اجتماعی استفاده
نمیکنند. آنها دیدگاه منفی نسبت به رسانه های اجتماعی ندارند و تنها به
دلیل محدودیت زمان است که کاربر جدی این سایتها به شمار نمیآیند. از
این رو، این گروه همواره در معرض پیوستن به شبکه های اجتماعی قرار دارند و
برخی از آنها از تعدادی از رسانه های اجتماعی در سطح محدودی استفاده
کرده اند یا میکنند.
کاربران نگران، تردیدهایی دربارهی وضعیت امنیت و حریم
خصوصیشان در این شبکه ها دارند. آنها معمولاً پس از دریافت چند
دعوتنامه از منابع مورد اعتمادشان به شبکه های اجتماعی میپیوندند و در
دستهی کاربران فراغتی قرار میگیرند.
کاربران بدبین، کمترین تمایل و رغبت برای استفاده از شبکه
های اجتماعی دارند. تعدادی از این کاربران استفاده کنندگان حرفهای برخی
دیگر از ابزارهای تکنولوژیک و اینترنت هستند، ولی دیدی منفی نسبت به
شبکه های اجتماعی دارند. آنها هیچ گونه نگرانی بابت مسائلی از قبیل حریم
خصوصی در محیط شبکه های اجتماعی ندارند، ولی شبکه های اجتماعی را
غیرمفید و استفاده از آنها را بیهوده توصیف میکنند.
نوع دیگری از تفاوت بین کاربران وجود دارد که میتواند در
ارتباطات سیاسی، به ویژه در زمان انتخابات، نقش مهمی ایفا کند؛ اگر
نظریهی الگوی دو مرحلهای اطلاعات و نقش رهبران افکار در تأثیرگذاری بر
افکار عمومی را بپذیریم، باید میان نقش و تأثیر صفحات شبکه های اجتماعی
افراد و گروههای مختلف تفاوت قائل شویم. به این ترتیب، میتوان گفت که
میان صفحات افراد مختلف زیر و تأثیر آن بر سایر کاربران اینترنتی تفاوت
وجود دارد:
- صفحات مربوط به افراد عادی که از کاندیدای مورد نظر خود طرفداری میکنند.
- صفحات خود کاندیداها یا صفحه هایی که به نام کاندیداها ساخته میشوند.
- صفحات فعالان سیاسی و احزاب مرتبط با هر کاندیدا.
- صفحات فعالان مطبوعاتی.
- صفحات رسانه های بیگانهی فارسیزبان
انتخابات
دوره دهم ریاست جمهوری اولین و گسترده ترین حضور فضای مجازی و شبکه های
اجتماعی در عرصه سیاست در ایران بود . پژوهشهای صورت گرفته در خارج از
کشور درباره وقایع انتخابات ریاست جمهوری سال 1388، در اغلب موارد فضای
مجازی و شبکه های اجتماعی در ایران را به عنوان فضایی برای اعتراض مطرح
کردند.
وقتی میخواهیم نقش و تأثیر شبکه های اجتماعی را در
موضوعی مانند انتخابات بسنجیم لازم است که تفاوت کاربران از نظر ماهیت و
نوع استفادهای که از این شبکه ها دارند را نیز مد نظر قرار دهیم. این
تفاوت نشان میدهد که دربارهی تأثیر فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در
انتخابات و وقایع و نتایج آن، بیشتر میتوان پیشبینیهایی ارائه داد تا
اینکه با قطعیت از آن سخن گفت.
شبکه های اجتماعی در دهمین دورهی انتخابات ریاستجمهوری
انتخابات دورهی دهم ریاستجمهوری احتمالاً اولین و
گستردهترین حضور فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در عرصهی سیاست در
ایران بود که هم در داخل و هم در خارج از کشور، مقالات و تحقیقات مختلفی
دربارهی آن منتشر شده است. پژوهشهای صورتگرفته در خارج از کشور
دربارهی وقایع انتخابات ریاستجمهوری سال 1388، در اغلب موارد فضای مجازی
و شبکه های اجتماعی در ایران را به عنوان فضایی برای اعتراض مطرح کردند.
طبق گزارش این پژوهشها، در ایران به طور تقریبی 700 هزار بلاگر وجود
دارد و رسانههای جدید مانند فیسبوک، توییتر و یوتیوب، نقش کلیدی را در
گسترش اخبار مخالفان بازی میکنند. به زعم آنها، اینترنت در کشورهایی
مانند ایران اغلب به عنوان عاملی برای تغییر اجتماعی شهرت دارد و اینکه
توانسته است یک حوزهی عمومی جدید را ایجاد کند. این پژوهشها با دیدگاهی
مغرضانه جنبش های اعتراضی زمان انتخابات دورهی دهم را «انقلاب توییتر»
نام نهادند.
رجبی در پایاننامهی کارشناسی ارشد خود، به بررسی شبکه
های اجتماعی، به ویژه فیسبوک، در دهمین دورهی انتخابات ریاستجمهوری
میپردازد. از نظر او، اینترنت را میتوان اولین حوزهی عمومی جدی برای
جامعهی ایران دانست؛ اما حوزهی عمومی نه به معنای هابرماسی آن (که
کاملاً معطوف به نقد دولت و آزادی بیشتر است)؛ بلکه به معنایی متفاوت،
یعنی عرصهای برای شکلگیری، گسترش و تقویت روابط و مناسبات افراد با
یکدیگر. اینترنت در ایران، به تعمیق و گسترش نقد سیاسی، به مفهومی که در
حوزه عمومی هابرماسی مطرح است منجر نمیشود. در ایران، اینترنت به عنوان
حوزهی عمومی، باید به معنای عرصهای برای شکلگیری، تقویت و شفاف شدن
هنجارها و قواعد رفتاری تلقی کرد. طبق نتایج این تحقیق، در دوران انتخابات
1388 شرایط حاکم بر گفتوگوها و مناظره های بین کاربران فیسبوک چندان
عقلانی و انتقادی نبود و با اینکه همهی طرفداران نامزدها از قابلیتهای
فیسبوک، یعنی کامنت و برخی اوقات چت برای بحث و گفتوگو استفاده
میکردند، گاهی اوقات تخریب رقیب و فحاشی و تحمل نکردن دیدگاههای رقیب
نیز رخ میداد. اما این امر به این معنا نیست که همهی قواعد اخلاق
گفتوگو نادیده گرفته شده است. مشارکت در گفت وگوها، حق ابراز نظر و
بیان تمایلات سیاسی در فضای فیسبوک در زمان انتخابات محقق شده است. به
ویژه اینکه بحثهای انتخاباتی اکثراً جدیتر و اصولیتر از بحثهای
خیابانی بود و همین امر خیلیها را مجاب کرده بود که فرصت فیسبوک را از
دست ندهند (رجبی، 1389).
نتایج حاصل از یافته های این تحقیق نشان میدهد که آزادی
فضای فیسبوک و فضای واقعی، در روزهای منتهی به پایان انتخابات، منجر به
خوداظهاری کاربران و آشکارا ابراز کردن علایق و عقایدشان شده است. همچنین
دسترسی سریع و آسان و بدون هزینه به این شبکهی اجتماعی، فیلتر نبودن در
این مقطع زمانی، نبود رسانههای آزاد و منتقد، کنترل کمتر این رسانه،
امکان درج نظر و اخبار در هر لحظه و امکان مشاهدهی انعکاس نظرات کاربران،
نداشتن مخاطرات و هزینه های بحثهای رودررو، از جمله دلایلی است که موجب
خودگشودگی کاربران ایرانی در فیسبوک شده است (همان).
انتخابات
دورهی دهم ریاستجمهوری احتمالاً اولین و گستردهترین حضور فضای مجازی و
شبکههای اجتماعی در عرصهی سیاست در ایران بود که هم در داخل و هم در
خارج از کشور، مقالات و تحقیقات مختلفی دربارهی آن منتشر شده است.
پژوهشهای صورتگرفته در خارج از کشور دربارهی وقایع انتخابات
ریاستجمهوری سال 1388، در اغلب موارد، فضای مجازی و شبکههای اجتماعی در
ایران را به عنوان فضایی برای اعتراض مطرح کردند.
البته باید به این موضوع نیز توجه داشت که انتقال مباحث
سیاسی به فضای مجازی، کسانی را که به این فضا دسترسی ندارند، محروم میکند
و بنابراین به شکلگیری یک حوزهی عمومی انحصارگرایانه، نخبهگرایانه و
به دور از الگوی آرمانی کمک میکند. بنابراین، ارتباط دهندگی در اینترنت،
متضمن یک حوزهی عمومی نیرومند و مبتنی بر نمایندگی نیست و شهروندان را
به لحاظ سیاسی فعال نمیکند.
پیشبینیها برای انتخابات دورهی یازدهم
همان طور که پیشتر گفته شد، دربارهی تأثیر فضای مجازی و
شبکه های اجتماعی در انتخابات و وقایع و نتایج آن نمیتوان نظری قطعی
ارائه کرد، بلکه میتوان احتمالات و پیشبینیها را مورد توجه قرار داد.
علت این موضوع از یک سو، تفاوت کاربران است. به طور مثال، تأثیرگذاری و
تأثیرپذیری کاربران ماهر و کاربران فراغتی متفاوت است و همین طور نقش و
تأثیر شبکههای اجتماعی افراد عادی در مقایسه با افراد و گروههایی که
رهبران فکری محسوب میشوند با هم برابر نیست. به علاوه متغیرهای دیگری
خارج از فضای مجازی نیز در این عرصه دخیل هستند و تجربهی سالها انتخابات
نشان داده است که رفتارهای انتخاباتی ایرانیان به راحتی قابل پیشبینی
نیست.
از دیگر نکاتی که به آن اشاره کردیم تمایز قائل شدن میان
آنچه «درون» و «بیرون» مبارزات انتخاباتی رخ میدهد است و اینکه فضای
مجازی در هر دو مورد کاربرد دارد. شاهد این ادعا، نکاتی است که پایگاه
خبری تحلیلی پارسینه به آن اشاره میکند: وقتی در دنیای واقعی و فضای
شهری، تبلیغات انتخاباتی ریاستجمهوری طبق قانون کشور، مقطع و زمان خاصی
دارد، برای برخی کاندیداها دنیای مجازی فرصتی است تا اقداماتی که
نمیتوانند در خیابان (و دیگر رسانه ها) صورت دهند به اینترنت بکشانند و
با هر نام و نشانی برای تبلیغ خود استفاده کنند. بسیار آسان هم میتوانند
از زیر بار مسئولیت این صفحه ها فرار کنند و آن را به افرادی غیر از خود
منتسب نمایند.
به همین دلیل، شبکه های اجتماعی این روزها صفحه های
جدیدی را در خود میبیند که هر یک به نفع کاندیدایی خاص در حال تبلیغ
هستند و صفحاتشان دائماً بهروز میشوند و انواع عکس و شعار و مطلب در آن
قرار دادهاند. در مورد یکی از کاندیداها، تعداد صفحه هایی که خود را به
این طیف نسبت میدهند آن قدر زیاد هستند که نمیتوان ادعا کرد، کدام صفحه
متعلق به آنهاست و کدام نیست و همهی این صفحات در قالب های مختلف،
پویشی را برای دعوت از این کاندیدا به راه انداختهاند.
در انتخابات دورهی دهم، طرفداران برخی از کاندیداها دسترسی بیشتری به شبکههای اجتماعی داشتند و تعاملات، ارتباطات و اطلاعرسانی زیادی را از آن طریق انجام دادند. این تجربه میتواند اهمیت شبکههای اجتماعی را برای سایر کاندیداها نیز روشن کند و به نوعی ستادهای انتخاباتی اینترنتی شکل بگیرد.
با توجه به آنچه گفته شد، چه فرضیات و احتمالاتی را
میتوان برای انتخابات دورهی یازدهم ارائه داد؟ در انتخابات دورهی دهم،
طرفداران برخی از کاندیداها دسترسی بیشتری به شبکه های اجتماعی داشتند و
تعاملات، ارتباطات و اطلاع رسانی زیادی را از آن طریق انجام دادند. این
تجربه میتواند اهمیت شبکه های اجتماعی را برای سایر کاندیداها نیز روشن
کند و به منظور افزایش مشارکت در انتخابات، فعالیت در شبکه های اجتماعی
گسترش پیدا کند یا حتی به نوعی ستادهای انتخاباتی اینترنتی نیز شکل بگیرد.
آیا همهی کاندیداها میتوانند و یا میخواهند در شبکههای اجتماعی
فعالیت کنند و از این طریق نیز دست به تبلیغات بزنند؟ وضعیت چه
کاندیداهایی در این زمینه بهتر خواهد بود؟ وضعیت فیلترینگ اینترنت و شبکه
های اجتماعی در دورهی انتخابات چگونه خواهد بود؟ آیا ممکن است تا زمان
برگزاری انتخابات، کاندیداها صفحه هایی رسمی در شبکه های اجتماعی برای
خود در نظر بگیرند؟ در هر کدام از این صفحات شاهد چه چیزهایی خواهیم بود؟
چه نمادهای شاخصی وارد عمل میشوند؟ آیا مثل انتخابات دورهی دهم
ریاستجمهوری، رنگها به نماد تبدیل میشوند؟ در این صفحات چه گروههایی
ایجاد میشود؟ کدام جنبشهای اجتماعی روز یا رویداد مهم جهانی مورد حمایت
قرار میگیرد؟ چه لینکهایی بیشتر به اشتراک گذاشته می شود؟ تصاویر
پروفایلها چه خواهد بود و سرانجام چه جملات و شعارهایی روی دیوارنوشته
ها قرار میگیرد؟
منابع:
· رجبی، زهره (1389)، «بازنمایی
گرایشهای سیاسی کاربران ایرانی در شبکههای اجتماعی مجازی با مطالعهی
موردی فیسبوک»، پایاننامهی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی
دانشگاه علامه طباطبایی.
· کاشانی، مجیدو سمیهزارع (1391)، «مطالعهیجمعیتشناختیشبکههایاجتماعیمجازی باتأکیدبرکاربرانفیسبوکدرایران»، ماهنامهی کتاب ماه علوم اجتماعی، ش 56، ص 78 تا 84.
· خانیکی، هادی و محمود بابائی
(1391)، «تأثیر سازوکارهای ارتباطی اینترنت بر الگوهای تعامل کنشگران فضای
سایبر ایران»، فصلنامهی علوم اجتماعی، ش 56، ص 73 تا 115.
بازنشر در افسران
بازنشر در افسران
بنام خدای بزرگ و خالق همه زیباییها
بهترین و خداپسندانه ترین طرح برای تبلیغات انتخاباتی
(مجلس شورای اسلامی)
طرح کاشف
(به نام کاندیدای مجلس اموزش رایگان داده خواهد شد)
با سلام :
احتراما در راستای ایجاد شغل و کارافرینی و راه اندازی مشاغل خانگی اموزش به صورت رایگان برای هردانشجو ومشتری و کارجودر منزل خودشان میسر می باشد .
تعداد تحت پوشش یک میلیون نفر می باشد.
(یک میلیون نفر جز رای دهندگان کاندیدای مجلس خواهند شد)
لطفا لیست افراد به همراه ادرس ایمیلشان برای شرکت در طرح کاشف ارسال فرمایید.
(اموزش رایگان می باشد فقط مبلغ 6000 تومان برای حق عضویت کارجو پرداخت می کند)
برای اطلاعات بیشتر به سایتهای ذیل مراجعه فرمایید
باتشکر
سید کمال باقرزاده
مدیر بازرگانی و کار شناسی رسمی طلا و جواهرات
دارای مدرک بین المللی طلا و جواهر سازی
Web:kamalartin661.vcp.ir
Web:nanoartin91.vcp.ir
e-mail:kamalartin50@gmail.com
@kamalartin661
09102415329
ثروتمند باشید و کار خیر انجام دهید